Šta se krije iza dizajna školskih autobusa?
Na prvi pogled, izostanak sigurnosnih pojaseva u školskim autobusima zvuči nerealno. Kako to da vozilo koje prevozi najvredniji teret – djecu – često nema osnovne elemente sigurnosti poput pojaseva? Uzimajući u obzir da vozači i putnici u drugim automobilima mogu biti kažnjeni zbog ne korištenja pojaseva, ova situacija ostavlja mnoge bez odgovora.
Teorija sigurnosti školskih autobusa
Prema Nacionalnoj upravi za sigurnost sajber transporta (NTSB), tradicionalna zaštita putnika u školskim autobusima oslanja se na princip zvan “kompartmentalizacija”. Umjesto da se putnici fiksiraju na mjestu putem sigurnosnih pojaseva, cilj je zaštititi ih koristeći specifičan dizajn interijera autobusa.
Školski autobusi su obično opremljeni visokim sjedištima koja su gusti i pričvršćeni za pod. U slučaju sudara, to omogućava da djeca ostanu unutar zaštitnog sloja sjedala. “Studenti su zaštićeni unutar sjedala, slično kao jaja u kutiji”, navodi NTSB. Ako je autobus dovoljno čvrst i jak, djeca bi trebala biti zaštićena od ozbiljnih povreda.
Brojevi koji govore sami za sebe
Statistika o nesrećama nam daje uvid u sigurnost školskih autobusa. Naime, između 21 i 25 miliona djece svakodnevno putuje školskim autobusima, dok su fatalne nesreće iznimno rijetke. U 2023. godini, 128 ljudi je poginulo u nesrećama sa školskim autobusima, ali je samo devet od njih bili putnici u autobusima.
Pojasevi kao dodatna sigurnost?
Dok compartmentalizacija pruža dobru zaštitu u frontalnim i zadnjim sudarima, kod bočnih sudara situacija postaje drugačija. U takvim slučajevima, djeca mogu biti izbačena iz svojih sjedala, a tu na scenu stupa potreba za sigurnosnim pojasevima.
Prema podacima NTSB-a, 75% učenika u određenom sudaru je bilo vezano, što je rezultiralo bezbjednim ishodom. Zastupnici pojaseva postavljaju pitanje: zašto ne učiniti školskim autobusima još sigurnijim?
Troškovi kao prepreka uvođenju pojaseva
Jedan od glavnih razloga zašto se mnogi školski distrikti odlučuju protiv uvođenja pojaseva je trošak. Zamjena starijih autobusa s novim modelima može koštati i do milion dolara, a dodavanje pojaseva na novi autobus može podići cijenu za dodatnih 19.000 dolara. U državama gdje nije zabilježena nijedna smrt zbog nesreća s autobusima, škole često odustaju od te investicije.
Politike vezane za sigurnosne pojaseve variraju
Ono što je posebno zanimljivo jeste da regulative variraju širom Sjedinjenih Američkih Država. Neke države, poput New Yorka, zahtijevaju postavljanje pojaseva, dok druge ostavljaju izbor školskim distriktima. Ohio je nedavno formirao odbor za bezbjednost koji će razmotriti politike vezane za sigurnost autobusâ.
Kako roditelji mogu osigurati sigurnost svoje djece?
Kao roditelj, važno je da edukujete svoju djecu o osnovnim pravilima sigurnosti pri vožnji školskim busom. Djeca bi trebala dolaziti na autobuske stanice minimalno pet minuta ranije, stajati na sigurnoj udaljenosti od 10 stopa od ivice trotoara, i čekati da autobus dođe do potpunog zaustavljanja pre nego što uđu.
Završna misao
Iako su školski autobusi i dalje najsigurnija opcija za prevoz djece, bilo bi poželjno implementirati dodatne sigurnosne mjere kao što su sigurnosni pojasevi. Dok je cijena jedna od prepreka, sigurnost naše djece nikada ne bi trebala biti na prvom mjestu. U konačnici, važno je da se nastavi razgovor o mogućim rješenjima kako bi se poboljšala sigurnost školskih putnika.